Пътните знаци към града Любов в аудио спектакъла „Тя“ от Маргарита Друмева
„Грешните посоки понякога са по-важни от верните“, казва Поетът на жената, която търси пътните знаци към града Любов. Не винаги Пътят е право напред, огрян от слънце. Нито е вярно, че по преките пътища се стига най-бързо до най-важните истини. Идват насреща ѝ бури, застигат я дъждове, дълги като в „Сто години самота“, които като майстор-скулптор извайват силуета ѝ. Понякога изглежда, че е намерила рая си, но истинската картина на живота и характера ѝ никога не е била в света на привидностите, в онова, което се вижда отвън. „Тя“ търси онова Главно изречение, плодотворното зрънце на всичко, което привежда света в състояние на хармония. Търси го през изкуството вътре дълбоко в себе си, естетизирайки взаимоотношенията си с другите и света. Понякога „огнените дракони“ на изпитанията и присъщото на света насилие се опитват да откраднат любовта ѝ и стремежа ѝ към хармония, но вместо да я съборят, я правят „мека като балсам“.
Маргарита Друмева
Авторският аудио спектакъл „Тя“ от Маргарита Друмева е реализиран по едноименната пиеса-писмо, написана първоначално с идеята за моноспектакъл, но впоследствие са включени още четирима персонажи. Пиесата съдържа разказ за живота на една жена, чието призвание е изкуството – чрез него тя задава важните въпроси, чиито отговори всеки търси в живота си по различен начин. Затова и пиесата е определена като писмо, носейки усещането, че авторът говори лице в лице точно на един човек в съкровен разговор. Драматургията в по-голямата си част е написана като поредица от притчи, редуващи се с различни реални житейски ситуации. По Пътя си тя среща Другия, Поета, Преминаващия, Клошаря, който разиграва приказка – като театър в театъра. Между диалозите Тя изказва на глас своите разсъждения за онова, което я спасява от живота в ниското и стремежа ѝ към висоти. Така накрая стана небе…
Константин Томов
В спектакъла са включени са и 10 песни, някои от които са изцяло авторски в стила на „изпятата поезия“, други са по стихове на Николай Милчев, Миряна Минкова, Владимир Левков, Антония Първанова. Присъстват и театрални песни – „Монолог на Катерина“ и „Песен на слугите“ от „Укротяване на опърничавата“ (У. Шекспир), както и „Шест струни“ по стихотворението на Ф. Г. Лорка – Маргарита Друмева е тясно свързана с театъра не само като драматург и автор на 20 пиеси за деца и възрастни, но и като театрален композитор – има реализирани около 30 театрални звукови картини с оригинална музика към спектакли от страната и Румъния. Шест от песните са аранжирани от Константин Томов, който участва като актьор със своя изключително характерен глас. Другите актьори са Ивета Георгиева, Пламен Димитров, Виктор Макаров и Марио Чилов.
Пламен Димитров
В спектакъла е включена и авторска поезия, която тук звучи като театрален монолог, органично вплетена в драматургията. Всъщност жанрът „изпята поезия“ във всички епохи е бил много тясно свързан с театъра. Всичките пиеси на Маргарита Друмева съдържат много авторска поезия и това е част от нейния оригинален художествен стил.
Ивета Георгиева
Аудио спектакълът „Тя“ има продължителност 1,5 часа и се опитва да „хване“ всички сетива на човека, освен онова, което може да се види с физическите очи. Така слушателят може да стане съавтор спектакъла, мобилизирайки вътрешните си очи, за да види с въображението си различните герои в спектакъла, да го разиграе по свой собствен оригинален начин в представите си или да визуализира познати лица в общественото пространство.
Виктор Макаров
Самата пиеса „Тя“ бе издадена като електронна книга с включени в нея много цветни илюстрации.
„Отначало исках да напиша и да изиграя моноспектакъла „Тя“ като включа в него песните, станали популярни с годините по време на фестивалите на бардовете в страната. Нося в себе си богатството от общуването с някои от тях – най-напред Владимир Левков, Бойко Богданов, Мария Бъчварова и театрална група „Вълна“, хора, които буквално обърнаха живота ми, от които можех да греба с пълни шепи усещането за изкуство, свобода, живот. И вместо да следвам търговските и маркетинговите пътеки на икономическото си образование, дишах тонове театрална прах с огромно удоволствие. После дойдоха в малкия ми свят Гриша Трифонов, Пламен Ставрев, Христо Карастоянов, Слави Генчев – все хора, за които поетесата Галина Енчева казваше, че слизат от Еверест. След всяка среща с тях исках да напиша нови песни като отговор на нашето общуване, нови разкази, пиеси, стихове. Никога не ми стигаше само да напиша само стих, включвах го в диалог, после идваха звуците на китарата и музиката изпълваше пространството… По време на нашите фестивални срещи на българските бардове за малко дни минаваше много време. Имаше денонощия без сън поради удоволствието, че съм общувала дълбоко и качествено с тези хора. Прибавям и диалога ми с онези титани на словото, които вече не са между нас, но живеят в книгите, които жадно поглъщах. И вътре в себе си разговарях с тях – отговарях им в стихове, пиеси, музика…
Така че спектакълът „Тя“ е своеобразен отговор и продължение на диалозите в други пространства, неподвластни на времето и материята…“ М. Друмева
Марио Чилов
Аудио спектакълът „Тя“ е реализиран със съдействието на Национален Фонд Култура, по програма „Създаване“. Може да се слуша в YouTube тук:
Издадена е и електронна книга с пиесата „Тя“, която бе основата на едноименния аудио спектакъл. За книгата може да прочетете тук:
„Тя“ – пиеса-писмо. Електронна книга.
Маргарита Друмева