Моята българска бродирана риза 2024

Йоанна Кост. Костадинова от град Елена. 15г

Рисунка: Йоанна Костадинова, 15 г., град Елена 

Магията на българската шевица оживя в конкурса „Моята българска бродирана риза 2024“

Тази година конкурсът „Моята българска бродирана риза 2024“ не само показа изяществото на традиционната българска шевица, но и даде поле за изява на детската фантазия и словесно майсторство. Участниците – деца от различни краища на България, сътвориха истинска магия чрез своите разкази, стихотворения, гатанки и есета, вдъхновени от вълшебния свят на старите ракли и богатството на наследството ни.

Всяко произведение разказа история, вплетена в нишките на българската традиция – за ръце, които с любов и търпение са създавали бродериите, за ракли, които пазят спомени, и за надеждата това наследство да живее и днес, в модерния свят.

Един от най-запомнящите се текстове бе вдъхновен от стар плат, съхраняван като съкровище в стара ракла. Разказваше за възрастна жена, която с цялата си любов бродира върху него, сякаш вплита душата си в шарките. Това е платът на нейното детство, върху който тя се е учила да бродира като малко момиче. Сега тя бърза да довърши бродерията и да го остави на новото поколение – на децата, израснали в света на техниката и технологиите, за да не бъде забравено умението да създаваш красота с ръцете си.

„Искам да го предам на внуците си – на онези, които виждат света през екрана, но могат да го докоснат и чрез нишките на шевицата. Искам да запомнят, че носията – или дори само една част от нея, съчетана с модерните дрехи – може да разказва истории и да напомня за онова по-просто и истинско време.“- разказва гласът на този трогателен текст.

Гатанките, които сътвориха децата, бяха не по-малко вълнуващи. Те сравняваха шевиците с „рисунки, нарисувани с конец“, с „цветя, които никога не увяхват“ и с „истории, които нямат край“. Една от тях гласи:

В себе си побира наший трикольор –

богатството на родния простор.

Свилена е, знай че се тъче.

Можеш ли да кажеш какво ще да е? /риза/

1 орнамент Фон сайт

 

Куп конци са в строй редени,

по плата везани и наредени.

В себе си побира наший трикольор –

богатството на родния простор.

Свилена е, знай че се тъче.

Можеш ли да кажеш какво ще да е?

/риза/

1 орнамент Фон сайт 

Куп конци са в строй редени, по плата везани и наредени. Що е то?  /шевица/

 Александра Павлова, 17 г., гр. Свищов

Стихотворенията пък плениха с искреността си. Едно от тях завършваше така:

Българка съм, гордо стъпвам

люто мразя и обичам до безкрай

бяла роба, с везани шевици нося

от сандъците на баба, с благослов

1 орнамент Фон сайт

Конкурсът „Моята българска бродирана риза 2024“ показа, че традициите не са забравени, а живеят в сърцата на младото поколение. Съчетанието на шевица и слово доказа, че българското може да намери своето място и в бъдещето – като мост между миналото и настоящето.

Децата, които участваха, не просто създаваха текстове. Те вдъхнаха нов живот на забравените ракли, на шевиците, на историите, които носят аромата на миналото. Защото всяка нишка, всеки бод, всеки ред в тях разказва за корените ни – и за магията, която продължава да свързва поколенията.

Този конкурс се превърна в изключително събитие, което обедини деца и младежи от цяла България в стремежа им да съхранят и предадат българските традиции чрез словото. Написаните разкази, стихотворения и гатанки са изпълнени с любов, вдъхновение и силна връзка с народното ни наследство.

Мариола Георгиева,

Директор на Културна асоциация „Асен и Илия Пейкови“ с Българско училище „АзБуки“ В Рим и Колеферо, Италия

РЕЗУЛТАТИ ОТ ХУД ТЕКСТ 2024 МОЯТА БГ БРОД РИЗА

 

1 орнамент Фон сайт

Шевица за обич

Стихотворение от Александра Павлова, 17 г., гр. Свищов. Първо място в трета възрастова група

Мома риза си тъче

със усмивка на лице.

Тъче и пее денем у дома –

нишките реди, та стават на платна.

Платното бели на реката,

крои го после, взема мяра,

свилена риза тя да си направи

да е най-красива и сред стари, и сред млади.

 

Три деня платното бели,

три нощи на седенки седи

и после пак захваща плата,

на труд неуморен научена тя,

и крои, съшива свилен плат

край огън свиден – домашен благодат.

Дойде време шевица тя да веза,

баба си попита, съвет от ней да взема.

Заедно извезаха те най-красиви

чудни шевици причудливи.

Най-подире добави се дантела.

Риза най-красива от природата е снела –

везани във нея слънце, дървото на живота,

бяло, зелено и червено – цветовете на народа.

Червена връв за връзка към майката родила,

бяло за чистота и невинността свенлива,

зелено кат полята родни, що остават във сърцето

и ето, че момата бе запазила и в себе си детето.

 

Пролет иде, разцъфтява,

Лазаровден отново се подава

и момите светли, пременени,

вървят по улиците все засмени.

На всяка къща песни пеят,

косите весело се веят

и отиват после на реката,

да пуснат венците във водата.

 

И не щеш ли от далечината се задават,

трима момци, които се надяват,

любимите свои с поглед да срещнат

и китка за обич от тях да приемат.

нейният Никола се покланя даже,

хваща нежно нейната ръка,

сърце й трепва, подскача като на сърна.

Китката взема, погледи срещат,

моми се закикотват, момците ги гледат.

И ето, че скоро нашата мома,

сватбена шевица веза по плата.

Пламена Илиева Антонова - 16 год. - школа АРТ ПОПОВО - гр. Попово

Рисунка: Пламена Илиева Антонова, 16 год., Школа АРТ ПОПОВО, гр. Попово

1 орнамент Фон сайт

Моята българска бродирана риза

Есе от Виктория Венциславова, 17 г., с. Галата, СУ„Георги Бенковски“, гр. Тетевен. Първо място в трета възрастова група

       Моята българска бродирана риза не е просто дреха; това е свидетелство за богатата история и културно наследство на моя народ. Украсен със сложни дизайни, изтъкани от умели ръце, той разказва истории за традиции, вярвания и естетически усет, които са се предавали през поколенията. Тази есе ще изследва произхода на българската бродирана риза, нейното значение в социален и културен контекст и моето лично пътуване да я притежавам и оценя. Освен това ще проучим по-задълбочено ролята на бродираните ризи в поддържането и популяризирането на националната идентичност и гордост.

Бродираните ризи имат дълга история в България, датираща от Средновековието. Първоначално те са били носени от мъже като част от тяхната ежедневна униформа. С течение на времето обаче те започнаха да се свързват предимно с женското облекло, символизирайки женственост, плодородие и семейно богатство. Всяка бродирана риза разказва история чрез своите уникални мотиви и шарки. Някои често срещани мотиви включват растителни елементи като рози, слънчогледи и лози, животни като лъвове, елени и змии и геометрични фигури като карета и меандри. Тези дизайни не са просто декоративни; те притежават дълбоко символично значение, свързано с различни аспекти на живота, като любов, плодовитост, защита и сила.

Като дете израснах, заобиколен от красотата на българските фолклорни изкуства, включително бродерия. Майка ми беше тази, която запали страстта ми към тези традиции, учейки ме как да разпознавам различните мотиви и техните значения. Тя също така ме научи на стойността на търпението и прецизността, необходими за създаването на такива сложни произведения на изкуството. Докато растях, започнах да оценявам дълбокото културно значение зад тези бродирани шедьоври. Те служеха като осезаеми връзки с нашите предци, техните надежди, мечти и борби, гравирани завинаги върху платното.

Когато станах по-голям, започнах да копнея за собствена бродирана риза – символ на моята идентичност и почит към наследството на моя народ. Желанието ми беше изпълнено, когато имах възможност да пътувам из родината си и да се срещна с опитни бродиращи. Работих в тясно сътрудничество с един такъв занаятчия, за да създам риза, която представлява важни аспекти от живота ми, като семейството, природата и творчеството. Процесът на създаване отне месеци, тъй като всяка част беше щателно изработена на ръка. Виждах как любовта и вниманието, вложени във всеки бод, оживяват в плата, създавайки наистина уникално парче, което ще бъде ценено за поколения напред.

Днес моята бродирана риза стои не само като красив артикул в гардероба ми, но и като постоянно напомняне за моите корени и културно наследство. Когато го обличам, се чувствам свързан с хилядите жени преди мен, които са носили подобни ризи, вплитайки своята история и дух във всеки бод. Освен това моята бродирана риза служи като инструмент за образование, предизвикващ разговори за традиционната българска култура и нейните многобройни изрази. Като споделям историята му с другите, се надявам да насърча оценяването и разбирането на нашата богата история и наследство, както и да вдъхновя повече хора да изследват собствените си корени и да ценят своето културно наследство.

 

В днешния глобализиран свят е лесно да загубим връзка с нашето културно наследство. Въпреки това, предмети като моята бродирана риза служат като осезаеми връзки с нашите корени, позволявайки ни да съхраним и предадем традициите на нашите предци на бъдещите поколения. Като нося моята бродирана риза и споделям нейната история, допринасям за усилията за запазване и популяризиране на националната идентичност и гордост. Той е мълчалив, но мощен призив за признаване и оценка на богатата история и културно наследство на България.

Моята българска бродирана риза е нещо повече от дреха; това е въплъщение на историята, традицията и духа на моя народ. Чрез него мога да се свържа с миналото, да оценя настоящето и да осигуря бъдеще за нашите уникални културни практики. И докато продължавам да нося тази красива риза, аз съм благодарен за възможността да празнувам и споделям наследството, което толкова дълбоко цени моята страна. В свят, който става все по-глобализиран, предмети като моята бродирана риза стават още по-важни, тъй като ни напомнят за нашия произход и ни свързват с нашето културно наследство.